تاثیر چاپ بر برندسازی چیست؟
برندسازی فرآیند گستردهای است که از همه ابزار و وسایل به روز دنیا برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند. یکی از این ابزارها که رسانه بسیار قوی محسوب می شود، انواع چاپ است.
برای موفقیت در انجام هر کاری دانستن گذشته و روند تکامل در آن زمینه می تواند به دست اندرکاران آن حوزه کمک کند. بنابراین، ابتدا بهتر است مقاله " صنعت چاپ و سیر تحولات آن " و مقاله "مزایابی چاپ در تبلیغات و بازاریابی" را مطالعه کرده و با نگرش گسترده تری به مطالعه این مقاله بپردازید.
انواع برند
جهت اطلاعات بیشتر، ابتدا مروری کوتاه بر انواع برند خواهیم داشت. سپس، تاثیر چاپ بر برندسازی را مورد بررسی قرار می دهیم.
- برند شخصی Personal Brand
- برند محصول Product Brand
- برند خدمات Service Brand
- برند خصوصی Private Brand
- برند افراد مشهور Celebrity Brand
- برند جهانی Global Brand
- برند لوکس، تجملی Luxury Brand
- برند کارفرما Employer Brand
1. تاثیر چاپ بر برند شخصی (Personal Brand)
یکی از واضح ترین تاثیرات چاپ بر برندینگ زمانی اتفاق می افتد که صحبت از پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی به میان می آید. در پرسونال برندینگ چاپ کتاب تاثیر گذارترین اقدام ممکن است.
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که به واسطه خواندن کتابی با نویسنده آن کتاب آشنایی پیدا کرده و در صورت رضایت از مطالب کتاب و مفید دانستن آن مطالب، در مورد کتاب و همچنین آن نویسنده با اطرافیان خود گفتگو کرده و یا کتاب موردنظر را به آن ها پیشنهاد داده اید. همین اتفاق ساده که در اثر چاپ کتاب اتفاق میافتد، ممکن است باعث افزایش تیراژ چاپ کتاب شده که این امر پرسونال برندینگ را به دنبال دارد.
از فواید استفاده از چاپ در پرسونال برندینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش اعتبار شخصی نزد مشتریان و سهولت در اعتماد کردن آن ها که منجر به افزایش درآمد شما خواهد شد.
- در سطح وسیعی از مخاطبان هدف مطرح می شوید.
- می توانید در میان رقبای خود در حوزه کاری حضور پیدا کنید.
- مخاطبین هدفمند را جذب می کنید (مخاطبینی که مشتاق به تخصص فرد هستند).
- مخاطبین مهم برای فرد موردنظر فیلتر می شوند.
- با استفاده از برند شخصی می توانید در بازار منحصر به فرد باشید.
- سرعت رسیدن به اهدافتان افزایش پیدا می کند.
- پرسونال برندینگ به وسیله چاپ به روشی صحیح و مفید برای مخاطبان انجام می شود
2.تاثیر چاپ بر برند محصول (Product Brand)
یکی از مهم ترین انواع برندسازی، برندسازی محصول است که به صورت زیر تعریف می شود:
بهتر شناخته شدن ایده موجود در محصول (که قابلیت های محصول را افزایش داده است)، توسط برندسازی محصول انجام می پذیرد.
مواردی که از آنها می توان برای چاپ با هدف برندسازی محصول استفاده کرد:
- چاپ روی کارتن بسته بندی محصول:
اولین چیزی که مشتری پس از دریافت محصول خریداری شده مشاهده می کند، بسته بندی آن است. چاپ روی کارتن یا جعبه بسته بندی محصولات در برندسازی محصول تاثیر بسزایی را ایفا می کند.
- چاپ هدایای تبلیغاتی:
یکی از مواردی که مدیران و مسئولان فروش هر سازمانی بر آن تاکید دارند، اهمیت تبلیغات به ویژه در مناسبات خاص است. در این خصوص، چاپ هدایای تبلیغاتی در ایجاد حس خوب و رضایتمندی مشتریان تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.
- چاپ ست اداری:
استفاده از چاپ ست اداری اختصاصی رسمیت و ارزش برند محصول را بالاتر برده و به افزایش اطمینان و اعتماد مشتریان کمک می کند
3.تاثیر چاپ بر برند خدمات (Service Brand)
این نوع برند همانند برند محصول است که این بار به جای ارائه محصول، یک خدمت به مشتری نمایش داده می شود و برای آن خدمت عملیات برندسازی انجام می شود.
این نوع برندسازی به دلیل غیرملموس بودن کمی دشوارتر از برندسازی محصول است.
- در برندسازی خدمات، چاپ می تواند به بازاریابان و کارشناسان فروش در مطرح کردن خدمت یا خدمات کمک کند. در این مسیر، می توانید از انواع چاپ و در قالب های مختلف (چاپ دفترچه یادداشت ، چاپ بنر، چاپ کارت پستال، چاپ تگ و غیره) بهره ببرید
4.تاثیر چاپ بر برند خصوصی (Private Brand)
یک برند خصوصی که به آن برچسب خصوصی یا برند فروشگاه نیز می گویند، کالایی است که با نام یک خرده فروش خاص تولید می شود و با محصولات برند تجاری رقابت می کند. چنین کالاهایی قیمت پایین تری نسبت به کالاهایی با برند تجاری دارند.
- چاپ بر برند سازی خصوصی نیز تاثیرات فراوانی خواهد داشت و علیرغم این که این برند نسبت به سایر برندها از وسعت کمتری برخوردار است ( به حدی که حتی گاهاً به یک محله محدود می شود)، باز هم نیازمند استفاده از چاپ خواهد بود
5.تاثیر چاپ بر برند افراد مشهور (Celebrity Brand)
در هر دوره از تاریخ افرادی هستند که در جامعه از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردارند. برخلاف تصور عمومی جامعه در ارتباط با شهرت افراد مشهور، این اتفاق یک شبه و بدون زحمت حاصل نمی شود. بعبارتی، در این خصوص نیازمند انجام مراحلی هستیم که عنوان Celebrity Brand را به آن اختصاص داده اند.
- آیا چاپ می تواند جایگاهی در این نوع برندسازی ایفا کند یا خیر؟
در این مورد به علت تنوع زمینه های فعالیت افراد مشهور نمی توان تاثیر چاپ بر برند این افراد را به طور کلی بررسی کرد. بعنوان مثال، رسانه اصلی برای برندسازی بازیگران، سینما و تلویزیون است و چاپ تاثیر چندانی روی برندسازی آن ها نخواهد داشت. اما در مورد خوانندگان، اغلب بنرهای تبلیغاتی کنسرت های آن ها را مشاهده میکنیم که نیازمند استفاده از چاپ هستند
6.تاثیر چاپ بر برند جهانی (Global Brand)
یکی از حساس ترین نوع برندسازی در برندهای جهانی مطرح می شود. برندهای جهانی را می توان به صورت زیر تعریف کرد:
برندهای جهانی، برندهایی هستند که در بیشتر جهان شناخته شده هستند.
اگر می خواهید برندسازی جهانی انجام دهید، به نکات زیر توجه کنید:
- مطالعات تحلیلی و تحقیقی خود را در سطح کلان انجام دهید.
- جذابیت های نسبی هر بازار را برای برند خود مشخص کنید.
- در هر کشوری که برند شما در آن فعالیت می کند، از طبقه بندی و شاخص های برند مطلع شوید.
- نام خود، نمادها، رنگها، برچسب ها و غیره را در نظر بگیرید
7.تاثیر چاپ بر برند لوکس/ لاکچری (Luxury Brand)
به روند ایجاد یک برند تجملی، برندسازی لوکس یا Luxury Brand می گویند. در این نوع برندسازی مانند سایر انواع برندسازی از انواع وسایل و شیوه ها جهت رسیدن به هدف (رسیدن به برند لوکس) استفاده می شود. چاپ در برندسازی لوکس هم یکی از ابزارهای کمکی است.
از آن جایی که این نوع برندسازی تمایل زیادی به ارائه تصویر دارد، می توان از چاپ در برندسازی لوکس به نحو احسن استفاده کرد.
صحبت پایانی
آنچه در این مقاله مطالعه کردید، نگاهی گذرا بر انواع مهم برندسازی و تاثیر چاپ بر برندسازی های مختلف بود. برای درک دقیق تاثیر چاپ بر برند سازی می بایست بررسی های بیشتری انجام گیرد. به طور کلی، می توان گرفت که "چاپ" رسانه ای جداناپذیر از زندگی تمامی جوامع است و گسترش اینترنت و فضای مجازی نه تنها نتوانسته است دلیلی بر حذف این رسانه مهم باشد، بلکه اهمیت این بازار رقابتی و مهم را در امر برندسازی پر رنگ تر نیز کرده است.
نکته قابل توجه این است در دنیای امروز که هر یک از ما روزانه در انبوهی از اطلاعات در دنیای اینترنت ساعات زیادی را سپری می کنیم، چاپ هنوز هم جایگاه خود را در انواع برندسازی حفظ کرده است و قابل جایگزینی با فضای اینترنت نیست.