انواع چاپ کاتالوگ + نکات طلایی
راهنمای جامع انواع چاپ کاتالوگ
کاتالوگها میتوانند به یک نقشه راه برای سفر مشتری تبدیل شوند تا او را به مقصد خرید از کسبوکار برسانند. با استفاده از کاتالوگ مخاطب میتواند محصولات و خدمات شما را با دیگران مقایسه کند تا انتخاب مناسبی داشته باشد. این یک فرصت فوقالعاده برای شما است تا از طریق چاپ کاتالوگ در ذهن مشتری ماندگار شوید. البته به شرطی که آنها مطابق با استانداردهای انواع چاپ کاتالوگ طراحی شوند. چگونه میتوانید محصولات یا خدمات خود را در صفحات یک کاتالوگ جذاب قرار دهید؟ لازمه پاسخ به این سوال اطلاع از شرایط استاندارد کاتالوگ است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
کاتالوگ؛ کتابچه راهنمای مشتری
کاتالوگ همانند یک کتابچه است که جزییات مهمی از محصول و خدمات برند را با مخاطب در میان میگذارد. مطابق با استاندارد کاتالوگ، برندها باید اطلاعات و تصاویر باکیفیتی از محصول و خدمات خود با مشتری بهاشتراک بگذارند. با درج این اطلاعات و ثبت تصاویر مهم میتوانید به نیازهای مخاطب پاسخ دهید و او را برای خرید متقاعد کنید. با استفاده از آن برند خود را بهخوبی نزد افراد معرفی خواهید کرد تا آنها به مشتری وفادار شما تبدیل شود. کاتالوگ باعث افزایش برندآگاهی و شهرت کسبوکار نزد مشتری خواهد شد.
استاندارد کاتالوگ؛ تاثیر بر مخاطب و تبدیل او به مشتری
کاتالوگ بهمنزله یک ابزار تبلیغاتی است که برند را در سطح گستردهای نزد اقشار مختلف شناختهشده میکند. با استفاده از آن میتوانید داستان برند و محصولات خود را با مخاطب در میان بگذارید. طراحی و چاپ آن بسیار حساس و مستلزم تسلط بر نکات بسیار مختلف است. در نتیجه باید بهخوبی استانداردهای انواع چاپ کاتالوگ را بشناسید و هریک را بهدرستی بهکار بگیرید. این موضوع باعث میشود که کاتالوگ شما در میان سایر رقبا بدرخشد و توجههای بسیاری را به کسبوکار جلب کند. از طرفی مشتریهای بالقوه را به خریدار محصولات یا خدمات برند شما تبدیل خواهد کرد.
مزایای بینظیر انواع چاپ کاتالوگ برای برند
کاتالوگها میتوانند به یک سکوی پرتاب برای برند شما تبدیل شوند. با دستکشیدن مخاطب بر کاتالوگ حس لامسه او تقویت میشود. از طرفی جذابیت ظاهری آن نیز احساس بینایی او را درگیر خود خواهد کرد و تاثیر عمیق بر ذهن مشتری میگذارد. آنها در نمایشگاهها، گالری، فروشگاهها و... به مخاطب عرضه میشوند. حمل آنها آسان است و مخاطب در هر شرایطی میتواند کاتالوگها را بخواند. از طرفی تا مدتهای طولانی در کنار مشتری باقی خواهند ماند. در نتیجه او بهصورت مداوم با کاتالوگ برند شما روبهرو میشود و نام کسبوکار در ذهن او تثبیت خواهد شد.
مهمترین استانداردهای انواع چاپ کاتالوگ
از آنجا که کاتالوگ یک ابزار بازاریابی قدرتمند نیز محسوب میشود باید برای طراحی به استانداردهای چاپ توجه ویژه کنید. کاتالوگها یک فرصت فوقالعاده برای شما ایجاد میکنند تا از طریق آن یک تعامل پایدار میان برند و مشتری ایجاد شود. مخاطب میتواند بهراحتی به محصولات شما دسترسی داشته باشد و آنها را مورد بررسی قرار دهد. در نتیجه او با یک فرصت عالی برای خرید آگاهانه روبهرو خواهد شد. البته بهشرطی که هنگام طراحی بر اصول و قواعد استاندارد کاتالوگ مسلط باشید. در ادامه شما را با مهمترین قوانین حاکم بر این حوزه آشنا میکنیم.
· انتخاب کاغذ مرغوب؛ افزایش کیفیت و جذابیت کاتالوگ
انتخاب بهترین کاغذ یکی از اصلیترین قواعد در حوزه انواع چاپ کاتالوگ است. کاغذ مرغوب به ماندگاری کاتالوگ کمک بسیار زیادی میکند و همچنین اعتبار برند را نزد مشتری افزایش میدهد. کاغذ گلاسه و کاغذ براق بهترین گزینه برای چاپ انواع کاتالوگ است. هر دو کاغذ از دوام بسیار بالایی برخوردارند و جذابیت ظاهری کاتالوگ را افزایش میدهند. همچنین کیفیت بالای چاپ آنها باعث میشود که تصاویر و نوشتههای روی آن با وضوح فوقالعادهای دیده و خوانده شود. بر اساس استاندارد کاتالوگ باید برای انتخاب کاغذ از موارد زیر نیز پیروی کنید:
ü تناسب وزن کاغذ با تعداد صفحات و متن مورد نظر خود
ü چاپ کاغذ کاتالوگ با گرماژ بیشتر
ü استفاده از کاغذهایی با گرماژ پایینتر برای کاتالوگهای چند صفحهای
ü استفاده از کاغذهایی با وزن بالاتر برای کاتالوگهایی با صفحات زیاد
ü رعایت وزن مناسب کاغذها مطابق با استاندارد کاتالوگ (130 الی 250gsm)
· گردآوری محتوای مناسب؛ راهی برای بهبود تعامل برند با مشتری
محتوا یکی از مهمترین و ضروریترین بخش انواع چاپ کاتالوگ است. قبل از هر چیز ابتدا اطلاعات مربوط به برند، محصول و خدمات خود را جمعآوری کنید. باید مخاطب هدف خود را بشناسید و با نیازهای او آشنا باشید. محتوا کاتالوگ باید ساده و قابل فهم بیان شود و مطابق با سلایق و نیاز مخاطبهای شما نوشته شود. محتوا باید مشتری را ترغیب به بررسی بیشتر کاتالوگ و خواندن کامل آن کند. در سر فصلهای اصلی از تاریخچه کسبوکار، رزومه، استانداردها، جوایز تعیینشده سخن بگویید. در ادامه شما را با دیگر قواعد استاندارد کاتالوگ در حوزه محتوا آشنا میکنیم.
ü معرفی و ارائه یک توضیح کلی و تخصصی درباره محصول یا خدمات در بدنه کاتالوگ
ü بیان روش استفاده محصول، مزایا و معایب، جداول فنی و مقایسه محصولات
ü دعوت مخاطب به خرید از برند در انتهای کاتالوگ
ü عدم استفاده از کلمات دشوار و پرتکلف
ü استفاده از کلمات گویا، واضح و ساده
ü پرهیز از غلط املایی و نگارشی
ü مخاطبپسند نوشتن محتوا مطابق با استاندارد کاتالوگ
ü استفاده از فونت مناسب و خوانا
ü ویراستاری نهایی جملات کاتالوگ
· چاپ تصاویر باکیفیت؛ یک اصل مهم در استاندارد کاتالوگ
نه فقط جنس کاغذ و محتوا بلکه استفاده از تصاویر چشمنواز نیز اثرگذاری کاتالوگ را بر مشتری افزایش میدهد. تصاویر علاوهبر انتقال مستقیم اطلاعات درباره محصول، در زیبایی و نوع چیدمان کاتالوگ نیز تاثیر میگذارند. از چاپ تصاویر کلیشهای و رایگان روی کاتالوگ باید پرهیز شود. بهجای آن از محصولات خود بهصورت حرفهای عکسبرداری و آنها را در کاتالوگ چاپ کنید. بدون شک این موضوع سبب تمایز شما از رقبا خواهد شد. هنگام عکسبرداری به هماهنگی رنگ و تصویر، طبیعیبودن نور و سایه باید توجه شود. دیگر قواعد موجود در استاندارد کاتالوگ برای چاپ تصویر شامل موارد زیر میشود:
ü مشخصکردن تناژ و سبک عکاسی
ü یکدست بودن سبک تمام تصاویر
ü تنظیم صحنه عکسبرداری و رنگ آن متناسب با استاندارد کاتالوگ
ü انتخاب پسزمینه ساده و زاویه مناسب برای عکاسی
ü وضوح و کیفیت بالای تصاویر
ü نمایش محصول از نمای نزدیک و با جزییات
ü عدم استفاده از پسزمینههای پیچیده و شلوغ
· طراحی حرفهای جلد کاتالوگ؛ جلب توجه مخاطب در نگاه اول
جلد، اولین بخش کاتالوگ است که مخاطب با آن روبهرو میشود. به همین دلیل باید بهگونهای آن را طراحی کنید که مشتری در همان نگاه اول به خواندن کاتالوگ مشغول شود. با نگاهکردن به جلد مخاطب محتوا، تصاویر و جنس کاغذ را قضاوت میکند. بر اساس اهداف برند یک جلد جذاب طراحی کنید تا مخاطب به بررسی محصولات شما ترغیب شود. براساس استاندارد کاتالوگ، جلد آن ترکیبی از تصاویر، متن و طرحهای گرافیکی خاص است که جذابیت آن را افزایش میدهد.
برای اینکه بتوانید یک جلد جذاب و منحصربهفرد برای خود طراحی کنید باید با قواعد انواع چاپ کاتالوگ آشنا باشید. رنگها نقش مهمی در جلب توجه مخاطب و تاثیرگذاری بر او ایفا میکنند. با اطلاع از روانشناسی رنگها میتوانید زیبایی جلد کاتالوگ را دوچندان کنید. برای طراحی اغلب توصیه میشود از رنگهای گرم، غیر متعارف و یکسان استفاده شود. این موضوع باعث میشود که مشتری با هربار دریافت کاتالوگ، برند شما در ذهن او تداعی شود. در راهنمای انواع چاپ کاتالوگ، برای طراحی جلد باید توصیههای زیر را نیز در نظر بگیرید:
ü پرهیز از طراحیهای شلوغ و پیچیده
ü استفاده از لوگو روی جلد
ü استفاده از فونت مناسب مطابق با استاندارد کاتالوگ
ü استفاده از تصاویر چندوجهی با کیفیت و وضوح عالی
· ابعاد مناسب کاتالوگ؛ افزایش نظم و یکپارچگی
قبلاز انتخاب ابعاد و سایز کاتالوگ، ابتدا حجم مطالب و تصاویر را مشخص کنید و آنها را هنگام طراحی در نظر بگیرید. در انواع چاپ کاتالوگ توجه به سایز استاندارد باعث کاهش چشمگیر پرتی کاغذ میشود. اگر میخواهید میزان دور ریز کاغذ را به حداقل برسانید؛ باید آن را متناسب با اصول طراحی و چاپ کنید. سایز استاندارد کاتالوگ شامل چند نوع مختلف است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
کاتالوگ خشتی مربعی در سایز بزرگ و کوچک و با ابعاد 14*14، 19*19، 21*21 و 23*23 چاپ خواهند شد. کاتالوگ وزیری نیز در ابعاد 17.5*23.5 در مدلهای عمودی و افقی قابل چاپ هستند. در نظر داشته باشید که در استاندارد کاتالوگ وزیری، از فرم 16 صفحهای استفاده میشود. سایز کاتالوگ رحلی یا a4 در ابعاد 21*29.7 سانتیمتر است که بهصورت افقی و عمودی قابل چاپ است. در کاتالوگ رحلی، فرمبندی در ضریب 8 صفحه بسته خواهد شد.
کاتالوگهای رقعی در سایز A5 یا 21*14.8 سانتیمتر است. در این مدل نیز طراحی بهصورت افقی و عمودی انجام میشود. کاغذها در اندازه حداکثر 50*35 سانتیمتر سایزبندی خواهند شد. با ماشین چاپی یک ورقی، کاتالوگها را در این ابعاد چاپ خواهید کرد. سایزهای رایج در ایران شامل ماشینهای چاپ 3 ورقی، 4.5 ورقی، 6 ورقی و 2 ورقی است. سایر ابعاد ورقهای انواع چاپ کاتالوگ شامل موارد زیر است:
ابعاد |
سایز |
35*25 سانتیمتر |
نیمورقی |
70*50 سانتیمتر |
یک ورقی |
45*60 سانتیمتر |
1.5 ورقی |
70*50 سانتیمتر |
2 ورقی |
90*60 سانتیمتر |
3 ورقی |
72*90 سانتیمتر |
4 ورقی |
70*100 سانتیمتر |
4.5 ورقی |
120*80 سانتیمتر |
6 ورقی |
140*100 سانتیمتر |
6.5 ورقی |
آنچه که استاندارد کاتالوگ برای شیوه طراحی از شما انتظار دارد
یکی از مهمترین اصول استاندارد کاتالوگ توجه ویژه به صحافی آن است. این موضوع بر انسجام صفحات و استحکام و دوام کاتالوگ تاثیر بهسزایی دارد. هنگام ورقزدن آن نباید برگهها از یکدیگر جدا شوند. این موضوع نهتنها تصویری منفی از برند ارائه میدهد حتی ممکن است سبب ناامیدی او از کسبوکار شما نیز شود. در صحافی انواع چاپ کاتالوگ روشهای مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها دارای ویژگیهای متنوعی هستند. صحافی به سه روش چسبی، سیمی و مفتولی انجام میشود. هر کدام برای نوع مختلفی از کاتالوگها بهکار میرود که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
· صحافی با چسب
صحافی با چسب یکی از گزینهها برای چاپ استاندارد کاتالوگ محسوب میشود. با این حال استفاده از چسب گرم برای صحافی کاتالوگ رواج بیشتری دارد. برای صحافی کاتالوگهایی با بیش از 42 صفحه، لازم است از چسب گرم استفاده کنید. برای صفحات بالا استفاده از این روش امکانپذیر نخواهد بود. همچنین در کنار تعداد صفحات مشخصشده اگر کاغذها با گرماژ معمولی و جلد نازک تولید میشوند صحافی با چسب بهترین گزینه خواهد بود.
· صحافی با چسب و دوخت
این نوع صحافی برای کاتالوگهایی لوکس، جلدسخت و دارای کاغذ گلاسه بسیار مناسب است. مطابق با استاندارد انواع چاپ کاتالوگ، صحافی جلد طلاکوب و متالیک باید بهوسیله چسب و دوخت انجام شود. برای این نوع صحافی ابتدا از مقوا ضخیم با روکش پارچه، چرم و گالینگور استفاده میشود. از آنجا که هزینه این نوع صحافی بسیار بالا است، اغلب برای تولید کاتالوگهایی با تیراژ پایین کاربرد دارند. برای صحافی کاتالوگهایی با بیش از 100 صفحه استفاده از چسب و دوخت را پیشنهاد میکنیم. کاغذها با دستگاه دوخت به هم دوخته میشوند و با بالاترین کیفیت در کنار هم قرار میگیرند.
· صحافی با منگنه
صحافی با منگنه نیز یکی از پرطرفدارترین نوع صحافی برای کاتالوگها محسوب میشود. اگر کاتالوگ دارای صفحات محدود است از روش صحافی با منگنه استفاده کنید. در این روش، وسط صفحات تا میخورند و با یک منگنه فیکس میشوند. منگنه تخت و لوپ برای این نوع صحافی مورد استفاده قرار میگیرد. منگنه لوپ نوعی از صحافی است که با یک شیء نیمدایره در بیرون از آن جلوه زیبایی را ایجاد میکند. طبق استاندارد کاتالوگ اگر صفحات آن کمتر از 42 برگه است باید از صحافی با منگنه لوپ استفاده کنید.
· صحافی پانچ و فنر و سیم
یکی دیگر از رایجترین نوع صحافی استفاده از پانچ، فنر و سیم است. در این روش و براساس قوانین استاندارد کاتالوگ صفحات بهطور کامل باز میشوند تا بتوانید پشتورو آنها را مشاهده کنید. پانچکردن در صفحات متوسط و کم، کاربرد بیشتری دارد. اما قطر سیمها یا فنر به ضخامت جلد، گرماژ کاغذ و تعداد ورقها وابسته است. اگر بهدنبال یک روش صحافی با قیمت مقرونبهصرفه هستید از پانچ، فنر و سیم استفاده کنید.
طراحی و تولید کاتالوگ با شبکه چاپ
همه برندها برای ارائه محصولات و جذب مشتریان بالقوه، به یک ابزار بازاریابی فریبنده نیاز دارند. کاتالوگها مجموعهای از محصولات و خدمات خود را با جزئیات در اختیار مشتریان قرار میدهند. در نتیجه برای طراحی باید از یک مجموعه قدرتمند چاپ که بر قواعد استاندارد کاتالوگ مسلط است کمک بگیرید. در شبکه چاپ کاتالوگهایی با کیفیت عالی به شما ارائه میشود. همچنین در مجموعه امکان عکسبرداری سازمانی نیز برای شما فراهم خواهد شد. اگر ایدههای بسیاری برای طراحی کاتالوگ در سر پرورش میدهید؛ همین حالا سفارش خود را ثبت کنید. در شبکه چاپ امکان تولید انواع چاپ کاتالوگ وجود دارد.