انواع چاپ بروشور + نکات طلایی
با تسلط بر قواعد انواع چاپ بروشور مخاطب هدف را به مشتری تبدیل کنید
فرقی نمیکند که هدف از چاپ بروشور تبلیغ یک محصول، کمپین تبلیغاتی یا اطلاعرسانی درباره یک رویداد خاص باشد. در هر حال اطلاع از استاندارد انواع چاپ بروشور، میتواند شما را به اهداف سازمانی خود نزدیکتر کند. در مراکز خرید یا رویدادهای مختلف بروشورهای بسیار زیادی را دریافت کردهاید. آیا همه آنها توجه شما را به خود جلب کردهاند؟ بدون شک خیر. بسیاری از آنها را با یک نیمنگاه به سطل زباله انداختهاید. در حالی که برخی دیگر شما را مجذوب خود خواهند کرد. استاندارد بروشور همان قواعد طلایی است که میتواند مخاطب را به مشتری برند تبدیل کند.
بروشور؛ ابزاری برای بهبود تعامل برند با مشتری
بروشور یک ابزار تبلیغاتی مهم است که همچنان محبوبیت خود را نزد بسیاری از کسبوکارها حفظ کرده است. با کمک آنها میتوانید برند، محصول یا خدمات خود را به دیگران معرفی کنید. چاپ بروشور یکی از راههای موثر برای رقابت با سایر کسبوکارها و ماندگاری برند در ذهن مخاطب محسوب میشود. البته بهشرطی که هنگام طراحی، به قوانین حاکم بر استاندارد بروشور پایبند باشید.
بروشورها به بخشهای مختلفی تقسیم میشوند. در قسمت ابتدایی بروشور مخاطب یک بینش کلی درباره برند و فعالیتهای مرتبط با آن کسب میکند. سپس بدنه بروشور برای بیان جزییات مربوط به محصول یا خدمات اختصاص پیدا خواهد کرد. در نهایت نیز لازم است در انتهای بروشور راههای ارتباطی، نحوه خرید و آدرس کسبوکار نیز درج شود. در راهنمای انواع چاپ بروشور همواره توصیه میشود که مشتری را به افزایش ارتباط با برند تشویق کنید.
بایدها و نبایدهای انواع چاپ بروشور
بروشورها به عنوان یک ابزار بازاریابی محبوب، حاوی اطلاعات بسیار مفیدی از برند و فعالیتهای تجاری شما هستند. به همین دلیل برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطب هدف لازم است به صورت حرفهای و خاص طراحی شوند. این موضوع باعث میشود که افراد بسیار زیادی را مجذوب برند و آنها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنید. برای رسیدن به این هدف، لازم است بر نکات حاکم بر استاندارد بروشور مسلط باشید و تمام جزییات آن را هنگام طراحی بهکار بگیرید. در ادامه شما را با مهمترین قوانین که برای چاپ بروشور کاربرد دارند آشنا میکنیم.
· با انتخاب بهترین کاغذ جذابیت و سالمماندن بروشور را تضمین کنید
در سطح بازار با کاغذهای متنوع و کیفیتهای مختلف روبهرو خواهید شد. مطابق با راهنمای چاپ استاندارد بروشور هر نوع کاغذی نمیتواند برای طراحی و تولید بروشور مناسب باشد. کاغذهای روغنی، پوستی، معمولی و کاغذهایی که برای چاپ یا پرینت وجود دارند به هیچوجه برای بروشور استفاده نکنید. کیفیت نامطلوب، ضخامت کم و و عدم ثبات در رنگها باعث میشود که چاپ بروشور با مشکلات بزرگی مواجه شود. کاغذهای گلاسه در گرماژ پایین یک گزینه عالی برای انواع چاپ بروشور محسوب میشود. از مهمترین ویژگیهای آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان چاپ تصاویر باکیفیت و وضوح عالی
- نمایش واضح رنگهای مختلف
- دارای دو گزینه گلاسه مات و براق
- ارائه جلوهای براق و فوقالعاده خاص به بروشور
- استحکام و ماندگاری بالا
- مقاومت در برابر رطوبت و پارگی
· با محتوایی ساده و سلیس مخاطب را به خواندن بروشور ترغیب کنید
برای نوشتن محتوا بروشور باید با مخاطب هدف خود آشنا باشید و نیازها و ترجیحات او را در نظر بگیرید. محتوا باید مخاطب خود را مورد هدف قرار دهد و او را جذب خواندن و بررسی بروشور کند. بسیاری از افراد نگاهی گذرا به بروشورها میاندازند. با طراحی ساده بروشور و درج اطلاعات مهم او را به خواندن آن ترغیب خواهید کرد. همچنین برای جذابیت محتوا میتوان از تصاویر و طرحهای گرافیکی خاص نیز کمک گرفت. در ادامه شما را با شیوه نوشتار محتوا مطابق با استاندارد بروشور آشنا خواهیم کرد.
- استفاده از نمودار و جدول بهمنظور خلاصهکردن اطلاعات
- پرهیز از زیادهگویی و مفصلنویسی
- استفاده از فونتهای خوانا و مطابق با استاندارد بروشور
- رعایت اصول نگارشی
- عدم استفاده از کلمات سخت و پرتکلف
- عدم استفاده از فونتهای بسیار متنوع
- عدم بولدشدن کلمات
- تناسبداشتن لحن محتوا با مخاطب هدف
- استفاده از جملات امری برای اثرگذاری بیشتر مانند: (امروز با ما تماس بگیرید)
- درج اطلاعات تماس در پشت بروشور
· با استفاده از عکسهایی باکیفیت، بروشور را خیرهکننده جلوه دهید
یک راه فوقالعاده برای جذابترشدن بروشور استفاده از تصاویر خاص و مرتبط با محتوا است. آنها میتوانند توجه مخاطب را جلب و او را برای خرید متقاعد کنند. ابعاد تصاویر باید متناسب با اندازه بروشور باشد و در جای مناسب چاپ شود. بهتر است بهجای استفاده از چندین تصویر کوچک، یک یا دو تصویر بزرگ را در بروشور قرار دهید. این نوع تصاویر جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد و توجه او را به برند جلب میکند. تصاویر چاپشده در بروشور باید دارای ویژگیهای زیر باشند:
- کیفیت و وضوح بسیار عالی
- استفاده از عکسهای سازمانی
- هماهنگی تصویر با طراحی گرافیکی و رنگ استاندارد بروشور
- رنگیبودن تمام تصاویر
- ابعاد مناسب و استاندارد بروشور
· با طراحی یک جلد خاص، مخاطب هدف را میخکوب بروشور کنید
جلد بروشور یک دید کلی از برند و خدمات آن به مخاطب ارائه میدهد. همچنین مهمترین بخش برای معرفی برند شما نیز محسوب میشود. بههمین دلیل باید در همان نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب و او را وادار به خواندن بروشور کند. میتوانید برای اثرگذاری بیشتر، یک سوال هدفمند را روی بروشور چاپ کنید تا مخاطب، کنجکاو به مطالعه آن شود. استاندارد بروشور برای طراحی جلد شامل موارد زیر است:
- درج لوگو برند
- انتخاب رنگهای مناسب
- استفاده از فونت خوانا
- طراحی گرافیکی خلاقانه و مطابق با استاندارد بروشور
ارتباط بین ابعاد استاندارد و انواع چاپ بروشور
اکنون که محتوا، جنس کاغذ و تصاویر بروشور برند را انتخاب کردهاید، بیایید نگاهی به اندازههای استاندارد بروشور برای چاپ بیاندازیم. علاوهبر انتخاب محتوا مناسب، تصاویر و ... انتخاب سایز و نحوه تاخوردن بروشورها نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. اندازه استاندارد بروشور مشخص میکند که نحوه تاخوردن کاغذها باید چگونه باشد. A4 متداولترین سایز بروشور است که در اندازه 21*7.29 سانتیمتر ارائه میشود. بروشورها در این سایز، بهصورت بروشور دو لت و سه لت چاپ میشوند. در قواعد حاکم بر استانداردهای چاپ بروشور اگر این ابزار تبلیغاتی خط تا نداشته باشد، تک لت، بهحساب میآید.
بهازای هر خط تا، یک بروشور 2 لت و به ازای دو خط تا، یک بروشور سه لت خواهید داشت. برای تعیین سایز هر لت، باید بروشورهای A4 را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید تا اندازه هر لت طراحی شود. در انواع چاپ بروشور همواره توصیه میشود که هر لت از کناره باید حدود 4 میلیمتر فاصله داشته باشد. این موضوع باعث میشود که هنگام تاخوردن بروشور محتوا ناپدید نشود. در ادامه از دیگر ابعاد استاندارد برای چاپ بروشور شما را آگاه میکنیم. همچنین برخی دیگر را نیز در جدول با شما در میان خواهیم گذاشت.
- بروشور A4 مرسومترین ابعاد استاندارد بروشور محسوب میشود که در ابعاد 297*210 برای انواع روشهای تبلیغاتی مناسب است.
- بروشور DL در ابعاد 210*99 میلیمتر، که به بروشور یکسوم A4 معروف است و در پاکت مخصوص اداری جا میگیرد.
- بروشورهای Letter و legal از رایجترین سایزها در آمریکا بهشمار میروند که در ابعاد 355.6*210 ارائه میشوند.
- بروشور A3، در ابعاد 420*297، دو برابر سایز A4 خواهد بود.
- بروشور استاندارد A5، با سایز 210*148 میلیمتر که مطابق با استاندارد بروشور در نصف کاغذ عرضه میشود.
ابعاد |
سانتیمتر |
نیمورقی |
35*25 |
یک ورقی |
70*50 |
1.5 ورقی |
45*60 |
2 ورقی |
70*50 |
3 ورقی |
90*60 |
4 ورقی |
72*90 |
4.5 ورقی |
70*100 |
6 ورقی |
120*80 |
6.5 ورقی |
140*100 |
با تازدن، فرمهای فوقالعاده زیبایی برای بروشور ایجاد خواهد شد
یکی از عوامل مهم در جذابیت ظاهری بروشور، نحوه تاشدن آنها است. با توجه به ابعاد بروشور و حجم محتوا، شیوه تاکردن آنها نیز متفاوت خواهد بود. در مبانی استاندارد بروشور همواره توصیه میشود که در ابتدای کار از یک ماکت استفاده کنید. محل قرارگیری اطلاعات باید مشخص شود و در نهایت برگه را تا بزنید. برای آشنایی بیشتر با انواع چاپ بروشور این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
· تا سه لت دروازهای
روش سه لت دروازهای به تا پنجرهای یا تا محرابی نیز معروف است. این نوع بروشور به سه قسمت نامساوی تقسیم میشود و دو لت بیرونی به سمت داخل و بدون همپوشانی تا میخورند. بروشور سهلت دروازهای برای عروسیها، همایشها و رویدادهای مهم نیز بسیار مناسب خواهد بود. در استاندارد انواع چاپ بروشور سهلت دروازهای اغلب لت میانی از دو لت کناری بزرگتر است.
· تا سه لت
از پرطرفدارترین و محبوبترین روشهای تازدن بروشور، تا سه لت است که جذابیت بسیار زیادی دارد. این روش که به Tri Fold نیز معروف است، برای معرفی و تبلیغ محصولات استفاده میشود. مطابق با استاندارد بروشور سه لت، کافی است آن را به سه قسمت مساوی تقسیم و دو لت ایجادشده را به طرف داخل تا کنید. در نهایت نیز اطلاعات مربوط به محصول خود را در این بخش ارائه دهید. بروشور سه لت در عین سادگی، یکی از بهترین و جذابترین نوع تازدن محسوب میشود.
· تا دو لت
تا دو لت که آن را Half Fold نیز مینامند در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این نوع تازدن بروشور را از وسط به دونیم تقسیم خواهد کرد. در نتیجه چهار بخش ایجاد میشود که دو بخش در زیر و دو قسمت دیگر نیز روی بروشور قرار میگیرند. استاندارد انواع چاپ بروشور دو لت باعث شده است که حجم کمتری اشغال شود تا مطالب بهراحتی در آن جا بگیرند.
· تا کتابی
اگر میخواهید بروشور شما شباهت بسیار زیادی به یک کتابچه داشته باشد از تا کتابی استفاده کنید. چنین بروشورهایی صفحات محدودی دارند. این موضوع باعث میشود که طراحان از این نوع بروشور برای معرفی محصول و تبلیغات آن استفاده کنند. اگر طبق استاندارد بروشور طراحی شود؛ تا کتابی فضای بسیار مناسبی را برای درج اطلاعات و چاپ تصاویر فراهم میکند. همچنین با استفاده از آن بروشور شما از یک جذابیت بصری ویژهای برخوردار خواهد شد.
· تا چهار لت دو دروازهای
برگههای این نوع بروشور، بهصورت دروازهای تا میشوند تا در نهایت چهار لت را ایجاد کنند. تمامی لتها برخلاف سه لت دروازهای، اندازه یکسانی دارند. مطابق با استاندارد بروشور نحوه تازدن آن بهگونهای خواهد بود که 8 بخش در هر طرف ایجاد میشود. از مهمترین و جذابترین ویژگیهای تا چهار لت دو دروازهای این است که مخاطب میتواند این بروشور را در حالت تاشده باز کند و بخواند. اگر میخواهید در مقدمه اطلاعات مختصری از محصول یا خدمات چاپ شود از این نوع تا استفاده کنید.
· تا دوبل موازی
بهدنبال یک بروشور مناسب برای معرفی محصولات خود میگردید؟ پس باید از بروشورهایی با تا دوبل موازی استفاده کنید. ابتدا لازم است برگه A4 به دو قسمت مساوی تقسیم شود. سپس آنها را به دو نیمه دیگر نیز تقسیم کنید. استاندارد انواع چاپ بروشور دوبل موازی به شما اجازه میدهد تا آن را در پاکتهای کوچک نیز قرار دهید. همچنین برای کمپینهای تبلیغاتی نیز بسیار مناسب خواهد بود.
· تا زیگزاگی
بروشورهایی با تازدن زیگزاگی به Z Fold Brochure نیز معروف هستند. مطابق با استاندارد بروشور باید دو تا موازی روی کاغذ ایجاد شود. صفحه مرکزی بروشور زیگزاگی در داخل آن قرار دارد همچنین تا زیگزاگی در جهت مخالف یکدیگر قرار میگیرند. در نتیجه وقتی بروشور را روی میز میگذارید مانند حرف Z به نظر میرسد. این نوع بروشور دارای شش لت با اندازههای یکسان میشود.
· تا آکاردئونی
تا آکاردئونی همانطور که از نامش پیدا است، مانند آکاردئون باز و بسته میشود. این نوع بروشور معمولا بهصورت سه لت یا چهار لت است و هر لت آن، مخالف لت قبلی بسته خواهد شد. این نوع فرم بروشور، بسیاری از بازاریابها ترغیب کرده است که برای معرفی محصولات خود از آن استفاده کنند. بروشورهایی با تا آکاردئونی علاوهبر داشتن ظاهر زیبا و جذاب، مقرون بهصرفهتر از دیگر انواع چاپ بروشور نیز محسوب میشوند.
· تا فرانسوی
تازدن فرانسوی که به تا صلیبی نیز معروف است، فضا داخلی کمی را اشغال میکند. مطابق با استاندارد بروشور معمولا این نوع تازدن، برای کارهای گرافیکی و ایجاد پوستر، کاربرد دارد. به همین دلیل برای معرفی محصولات و تبلیغ خدمات، گزینه مناسب و جذابی نخواهد بود. در این روش، برگه A4 یکبار از طول و یکبار از عرض، تا میشود و در نهایت 4 بخش را تشکیل میدهد.
نکات و ترفندهای چاپ بروشور
استاندارد بروشور دارای نکات و جزییات بسیار زیادی است که در این مطلب به همه آنها نمیتوان پرداخت. پس از انتخاب ابعاد مناسب خوب است با دیگر نکاتی که باید هنگام طراحی به آنها توجه کنید آشنا شوید. برای مثال قبل از چاپ نهایی بروشور ابتدا تعداد لتهای آن را بررسی کنید. باید مشخص شود که طرح نهایی بهصورت باز یا بسته چگونه بهنظر میرسد. همچنین باید مطمئن شوید که اطلاعات هنگام تازدن از بین نخواهند رفت. انواع چاپ بروشور از قوانین دیگری نیز پیروی میکند که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد:
- توجه به علائم چاپ: باید به نواحی پرت بروشور توجه شود و حاشیه آن را نیز مشخص کنید.
- انتخاب رنگ متناسب با استاندارد بروشور: برای چاپ بروشور، از مدل رنگ استاندارد CMYK استفاده کنید. مدل رنگ استاندارد RGB، مناسب سطح وب است.
- وضوح: برای یک چاپشدن تصاویر با کیفیت بسیار بالا، از وضوح DPI 300 استفاده کنید.
- نوع کاغذ مطابق با استاندارد بروشور: انواع مختلفی از کاغذ با روکشهای مختلف مانند ساتن، مات و براق وجود دارند. انتخاب کاغذ مناسب را بر عهده طراح و متخصص این حوزه بگذارید.
- وزن کاغذ انواع چاپ بروشور: برای طراحی یک بروشور لوکس و متمایز، از کاغذهای ضخیمتر و محکمتر استفاده کنید.
طراحی و تولید بروشور برند خود را به شبکه چاپ بسپارید
طراحی و تولید بروشور امری تخصصی است که باید افراد خلاق و متخصص در این حوزه به آن بپردازند. شما برای ارائه یک بروشور اثرگذار و جذاب باید نکات مربوط به استاندارد بروشور را رعایت کنید. شبکه چاپ در کنار شما است تا با تولید بروشورهایی باکیفیت و کاربردی،توجه مخاطب هدف را به برند جلب کنند. اکنون اگر برای تبلیغ کسبوکارتان، مشغول طراحی بروشور برندتان هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید. شما را از مشاورههای تخصصی خود محروم نخواهیم کرد. همچنین سفارش را متناسب با استانداردهای انواع چاپ بروشور با بهترین کیفیت به شما ارائه خواهیم داد.