آینده صنعت چاپ و بسته بندی به کجا ختم می‌شود؟


آیا آینده صنعت چاپ و بسته بندی در مسیر روشنی قرار می‌گیرد یا با درهای بسته روبه‌رو خواهد شد؟ نشانه‌ها حاکی از این است که صنعت چاپ و بسته‌بندی وارد مسیر جدیدی می‌شود. افزایش استقبال از خرید آنلاین، خود شاهدی بر این گواه است. برخلاف گذشته که بسته‌بندی کالا تنها جنبه محافظتی داشت، امروزه جنبه تجاری و زیبایی‌شناسی نیز به خود گرفته است. صنعت چاپ و بسته‌بندی‌ عاملی مهم در مسیر برندسازی محسوب می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که آینده صنعت چاپ و بسته بندی با تحولات بسیاری همراه خواهد شد.


آیا می‌توان آینده‌ای روشن را برای صنعت چاپ تصور کرد؟

پاسخ به این سوال تنها در یک کلمه خلاصه می‌شود. بله! بهبود نوسان‌های اقتصادی در بازار چاپ یکی از عوامل مهمی است که می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود. به دلیل پیشرفت سریع فناوری دیجیتال، این حیطه دچار تغییرات چشم‌گیری شده است. بسته‌بندی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصویر برند خود را بهبود ببخشند. از عوامل جهانی موثر در تقاضا برای چاپ و بسته‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• افزایش جمعیت جهانی
• افزایش نرخ شهرنشینی
• رشد مصرف‌کنندگان طبقه متوسط جهانی
• افزایش تعداد خانوارهای تک‌نفره

آینده صنعت چاپ
آینده صنعت چاپ و بسته بندی
آینده صنعت چاپ

چرا استقبال مردم از صنعت چاپ و بسته‌بندی زیاد می‌شود؟

گسترش فضای مجازی، کسب‌وکارهای آنلاین بی‌شماری را پدید آورده است. از طرفی پس‌از همه‌گیری کرونا تمایل مردم به خرید اینترنتی روبه افزایش رفته است. این امر فرصت‌های جدیدی را در بازار چاپ و بسته‌بندی فراهم کرده است. سهولت دسترسی به کالای موردنیاز خود در هر نقطه از دنیا، رونق زیادی به صنعت چاپ و بسته‌بندی بخشیده است. از دیگر عواملی که استقبال مردم از چاپ و بسته‌بندی محصولات را بیشتر خواهد کرد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
• جنبه زیبایی‌شناسی بسته‌بندی‌ها
اکثر مردم خرید کالا با بسته‌بندی زیبا و مناسب را به خرید کالا بدون بسته‌بندی ترجیح می‌دهند. بسته‌بندی‌ها جلوه‌ای زیبا و حرفه‌ای از برند به نمایش می‌گذارند. همچنین با انتقال حس مثبت و خوب به مشتری، باعث رضایت دوچندان آن‌ها از خرید محصول می‌شوند. بسته‌بندی‌های زیبا و اختصاصی، به مخاطب تلقین می‌کند که بهترین محصول را برای خود انتخاب و خرید کرده است.
• محافظت از محصول
حفاظت از محصول، نکته‌ای است که روز‌به‌روز اهمیت آن بیشتر می‌شود. با گسترش فضای مجازی، مشتری بلافاصله می‌تواند شکایت یا رضایت خود از خرید را در فضای مجازی با هزاران نفر به اشتراک بگذارد. تصور کنید محصول آسیب‌دیده به دست مشتری برسد. مشتری نیز این موضوع را در فضای مجازی منتشر می‌کند. بدون شک این امر تاثیر منفی بر محبوبیت برند خواهد گذاشت. به همین دلیل استقبال از بسته‌بندی‌های محکم و مقاوم رو به افزایش و گسترش است.
• ترجیح مصرف‌کننده به خرید محصولات با بسته‌بندی
بسته‌بندی‌ها نشان‌دهنده این است که از محصول به خوبی محافظت می‌شود. همچنین اعتبار و اصالت کالا با بسته‌بندی بیشتر نمایان خواهد شد. این امر موجب می‌‌شود که مشتری حین دیدن محصولات در قفسه‌ها، دست خود را به سمت برندی ببرد که بسته‌بندی زیباتر و مقاومی دارد. بسته‌بندی‌ به مشتری این تفکر را القا می‌کند که محصولی معتبر، خاص و منحصر به‌فرد را خریده است.
• حفاظت از محصول در برابر هرگونه تقلب
با گذشت زمان، حساسیت مردم نسبت به اصالت کالا بیشتر شده است. مردم حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند اما محصولی که دریافت می‌کنند اصل و باکیفیت باشد. بسته‌بندی‌ها بخش مهمی از مسیر اثبات اصالت کالا محسوب می‌شوند. ایجاد برچسب‌های پلمب و نشان الکترونیک روی جعبه‌ها، راهی برای اثبات اصل‌بودن محصولات است. بدون شک نه امروز که در آینده نیز این موضوع اهمیت خود را از دست نخواهد داد.
• گسترش فضای مجازی
امروزه هر کسب‌وکاری زیر ذره‌بین مردم در تمام دنیا قرار گرفته است. تمام کسب‌وکارها دوست دارند تاثیر مثبتی بر مصرف‌کننده بگذارند تا آن‌ها را به خرید محصولات ترغیب کنند. در فضای مجازی هم مردم و هم صاحبان برند، شیوه‌ بسته‌بندی محصولات را منتشر می‌کنند. این امر تاثیر به‌سزایی بر انتخاب مشتری‌های بالقوه خواهد گذاشت. مشتری‌ها به سمت خرید از برندهایی ترغیب می‌شوند که بسته‌بندی‌های مقاوم و زیباتری داشته باشند.


رابطه صنعت چاپ با صنایع غذایی

پیش‌بینی می‌شود که در میان صنایع، بخش صنایع غذایی و نوشیدنی سریع‌ترین رشد را در چاپ و بسته‌بندی محصولات داشته باشد. تایید اعتبار و اصالت محصولات همواره دغدغه مردم بوده است. این موضوع به‌خصوص در بخش صنایع غذایی اهمیت و حساسیت بیشتری را لازم دارد. همچنین بسته‌بندی و برچسب‌ها در تمایز محصولات از یکدیگر تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. تمام این عوامل حاکی از این است که آینده صنعت چاپ و بسته بندی با محصولات صنایع غذایی گره خورده است


لیبل و جعبه و بسته بندی

یکی از بخش‌های در حال رشد در بازار بسته‌بندی و چاپ، بخش چاپ لیبل و جعبه است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده استقبال از لیبل و بسته بندی نیز رو به افزایش برود. کاهش هزینه‌های بسته‌بندی و وجود رنگ‌های زنده از جمله دلایلی است که آینده این صنعت را روشن کرده است. لیبل‌ها یا همان برچسب‌ها کاربرد گسترده‌ای برای محصولات مختلف دارند. محصولات آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی، بطری‌ها و... همگی به لیبل و برچسب احتیاج خواهند داشت. به‌خصوص با گسترش چاپ دیجیتال، قابلیت‌های مهمی به برچسب‌ها اضافه خواهد شد. از دیگر دلایلی که به صنعت چاپ لیبل و جعبه رونق می‌بخشد، موارد زیر خواهد بود:
• ارائه مشخصات محصول
• کمک به شناسائی برند محصولات
• جلوگیری از دست‌کاری و تقلب در محصول
• ارائه فاکتور
• ردیابی محصول
• مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف
• توانایی اسکن
• مقاومت در برابر خراش
• ماندگاری طولانی
• محافظت محصول
• برند سازی و نمایش برند


چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال راه خود را در عرصه صنعت چاپ و بسته‌بندی باز کرده است. چاپ دیجیتال علاوه‌بر این‌که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، کیفیت محصولات را نیز افزایش خواهد داد. امروزه روند تغییرات در صنعت چاپ، رشد چشم‌گیری داشته است. این امر در آینده صنعت چاپ و بسته بندی تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. چاپ دیجیتال شامل استفاده از گرافیک، متون، الگوها و سایر المان‌های بصری است که مستقیما روی مواد بسته‌بندی چاپ می‌شوند. چاپ دیجیتال روی کاغذ، مقوا و سایر مواد قابل انجام است. از مزایا چاپ دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• مقرون به‌صرفه‌بودن
• چاپ در بسته‌بندی‌های کوچک و متوسط
• سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی محصولات
در صنعت چاپ، رعایت مقررات ایمنی موادغذایی و برچسب‌زدن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است رعایت این نکات در چاپ دیجیتال تا حدودی دشوار و سخت باشد. این امر یکی از نقاط ضعف چاپ دیجیتال محسوب می‌شود. برخی از جوهرها و فناوری‌های چاپ دیجیتال ممکن است این الزامات خاص را برآورده نکند. به همین دلیل کارایی چاپ دیجیتال در صنایعی که دارای مقررات سخت‌گیرانه است، محدود می‌شود.


چاپ افست چیست؟

چاپ افست برای مقاصد تجاری بزرگ استفاده می‌شود. برخلاف سایر روش‌های چاپ که جوهر مستقیم روی کاغذ منتقل می‌شود، چاپ افست این‌گونه نیست. در چاپ افست جوهر در دو مرحله روی کاغذ چاپ می‌شود. جوهر ابتدا به یک سیلندر لاستیکی منتقل و سپس روی کاغذ چاپ می‌شود. چاپ افست نیز از فناوری‌ها روز و پیشرفته بهره می‌برد. از مزایا چاپ افست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• با افزایش تولید، هزینه کم‌تر می‌شود
• تصاویر با کیفیتی بی‌نقص و عالی چاپ می‌شوند
• در چاپ می‌توان از رنگ‌های سفارشی استفاده کرد
• بازتولید رنگ، دقیق، واضح و تمیز است


آینده چاپ افست به کجا ختم می‌شود؟

جهان از فناوری‌های دیجیتال استقبال می‌کند. چاپ افست توانسته با دنیای دیجیتال سازگار شود و از این امتحان سربلند بیرون بیاید. با پیشرفت فضای دیجیتال، چاپ افست نه‌تنها محو نمی‌شود که با فناوری دیجیتال نیز ادغام خواهد شد. این امر منجر به ظهور چاپ افست دیجیتال شده است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده استقبال از چاپ افست، به قدرت امروز و گذشته باشد. در ادامه به دلایلی که در آینده چاپ افست تاثیر خواهد گذاشت اشاره می‌کنیم.
• اتوماسیون و گردش کار ساده
چاپ افست مداخله دستی را کاهش می‌دهد که باعث سرعت و دقت در تولید خواهد شد. در چاپ افست دیجیتال، آماده‌سازی یکپارچه فایل، مدیریت و تحصیح رنگ، به حداقل‌رساندن خطاها و بهبود کارایی کلی امکان‌پذیر است. این امر منجر به صرفه‌جویی در زمان و منابع برای چاپ خواهد شد. همچنین ثبات و کیفیت چاپ افست نیز افزایش پیدا می‌کند.
• اصول زیست‌محیطی
در عصری که پایداری محیط‌زیست در اولویت بسیاری از مردم قرار گرفته است، چاپ افست سودمندی خود را نشان می‌دهد. حفظ محیط‌زیست و پیش‌گیری از آلودگی‌ها برای آیندگان دغدغه بسیاری از مردم دنیا است. استفاده از جوهرهای مبتنی‌بر سویا، پوشش‌های مبتنی‌بر آب و استفاده از کاغذهای بازیافتی، استقبال از چاپ افست را بیشتر خواهد کرد. انتقال دقیق جوهر و بازتولید رنگ کنترل‌شده، ایجاد ضایعات در چاپ افست را کاهش خواهد داد. در واقع چاپ افست گزینه‌ای پایدار و سازگار با محیط ‌زیست محسوب می‌شود.
• ایجاد خدمات اختصاصی
هر پروژه‌ای که به خروجی باکیفیت احتیاج پیدا می‌کند، باید دست به دامن چاپ افست شود. پروژه‌هایی مانند کتاب‌های هنری، کاتالوگ و بروشورها و... همگی به چاپ افست احتیاج دارند. علاوه‌بر این در چاپ افست می‌توان از خدمات ویژه‌ای همچون برجسته‌سازی، مهرزدن، لاک‌های نقطه‌ای و... استفاده کرد. این امر منجر به زیبایی و منحصربه‌فردشدن محصولات خواهد شد. همین دلیلی است که چاپ افست زیبایی و جذابیت خود را در آینده نیز حفظ خواهد کرد.
• تکامل در پیشرفت
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که آینده چاپ افست را درخشان می‌کند این است که با تکنولوژی روز همراه می‌شود. تلاش برای بهبود سرعت چاپ، افزایش دقت رنگ و بهینه‌سازی مصرف انرژی در چاپ افست قابل مشاهده است. چاپ افست با گذر زمان، در ورق، جوهر و طرح‌های پرسی مدام در حال پیشرفت است. این امر کارایی چاپ افست را بیشتر خواهد کرد. چاپ افست به عنوان یک بازیگر قدرتمند در عرصه چاپ باقی می‌ماند و همگام با پیشرفت‌های روز، نقاط ضعف خود را برطرف خواهد کرد.


شبکه چاپ همگام با فناوری‌های روز

ما در شبکه چاپ از تغییرات روز عقب‌نشینی نکرده‌ایم. تا امروز تمام تلاش خود را به‌کار برده‌ایم که در صنعت چاپ و بسته‌بندی پرقدرت ظاهر شویم. 50 سال تجربه موفقیت‌آمیز ما در حوزه چاپ، خود گواه تلاش و پشتکار ما است. اندوخته ما از این تجربه‌های ارزشمند، افزایش دانش، مهارت، خلاقیت و تخصص بیشتر در صنعت چاپ و بسته‌بندی شده است. ما با دنبال‌کردن تمام عواملی که در آینده صنعت چاپ و بسته بندی تاثیرگذار است، تلاش کردیم با پیشرفت‌های روز همگام باشیم.
شبکه چاپ در کنار شما است تا اهداف سازمانی خود را محقق سازید. استفاده از دستگاه‌های به‌روز، خدمات ویژه و چاپ افست همگی گواهی بر کیفیت بالا کار ما محسوب می‌شود. با اعتماد به مجموعه ما در شبکه چاپ، باکیفیت‌ترین بسته‌بندی‌ها و ابزارهای تبلیغاتی چاپی را می‌توانید دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شبکه چاپ مراجعه کنید و با ما در ارتباط باشید.

کارشناس واتس اپ تلفن تماس